کمپرسور کولر 206
کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2 یکی از اجزای حیاتی سیستم تهویه مطبوع خودرو است که نقش اصلی در فرآیند خنکسازی هوای داخل کابین ایفا میکند. پژو 206 تیپ 2 به دلیل طراحی فشرده و کارایی بالا، یکی از محبوبترین خودروهای هاچبک در ایران است و سیستم تهویه آن، مخصوصاً در فصلهای گرم، اهمیت ویژهای برای رانندگان دارد. در این مقاله به معرفی کامل کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2، نحوه عملکرد، مشکلات رایج، نحوه نگهداری و نکات خرید میپردازیم.
اجزای اصلی کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2
بدنه کمپرسور: ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم برای کاهش وزن و افزایش مقاومت در برابر حرارت.
پولی و کلاچ الکترومغناطیسی: با دریافت سیگنال از ECU خودرو، کمپرسور را به حرکت درمیآورد.
سوپاپها و پیستونها: وظیفه فشردهسازی گاز مبرد را برعهده دارند.
سیستم روانکاری داخلی: شامل روغن مخصوص برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش قطعات.
نحوه عملکرد کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2
کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2 با استفاده از گاز مبرد R134a کار میکند. زمانی که کولر روشن میشود، گاز کمفشار از اواپراتور به کمپرسور وارد شده و پس از فشردهسازی به گاز پرفشار و گرم تبدیل میشود. سپس این گاز به کندانسور منتقل شده و در نهایت از طریق سیستم گردش هوا، هوای خنک به داخل کابین هدایت میشود.
مشکلات رایج کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2
کاهش عملکرد خنککنندگی: ممکن است ناشی از کاهش سطح گاز مبرد، خرابی کلاچ یا نشتی باشد.
صدای غیرعادی: میتواند به دلیل خرابی یاتاقان یا نقص در قطعات داخلی کمپرسور باشد.
روشن نشدن کولر: معمولاً به دلیل خرابی کلاچ الکترومغناطیسی یا مشکلات الکتریکی رخ میدهد.
نشتی روغن: ممکن است از درزگیرهای معیوب یا ترکهای موجود در بدنه کمپرسور ناشی شود.
نحوه نگهداری و افزایش عمر کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2
بررسی دورهای سطح گاز مبرد: کمبود گاز میتواند باعث آسیب به کمپرسور شود.
تعویض بهموقع روغن کمپرسور: این کار اصطکاک داخلی را کاهش داده و عمر قطعات را افزایش میدهد.
کنترل وضعیت کلاچ و پولی: اطمینان از عملکرد صحیح این قطعات مانع از خرابی زودرس کمپرسور میشود.
استفاده از فیلتر کابین باکیفیت: فیلترهای تمیز باعث گردش هوای بهتر و کاهش بار روی سیستم تهویه میشوند.
عوامل موثر بر هزینه تعمیر
هزینه تعمیر کمپرسور کولر پژو 206 بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نوع خرابی کمپرسور، محل تعمیرگاه، و قطعات مورد نیاز. به طور کلی، هزینه تعمیر کمپرسور کولر پژو 206 در ایران میتواند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان یا حتی بیشتر باشد.
اگر کمپرسور کولر نیاز به تعویض قطعات خاصی داشته باشد، هزینه آن ممکن است بیشتر شود.
اگر نیاز به تعمیرات جزئی باشد، هزینه میتواند پایینتر باشد.
اگر کمپرسور کاملاً خراب شده باشد و نیاز به تعویض کامل باشد، هزینه تعویض کمپرسور جدید به طور معمول بین ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود.
برای دریافت قیمت دقیقتر، بهتر است با تعمیرگاههای معتبر در نزدیکی خود تماس بگیرید.
محل قرارگیری رله
رله کمپرسور کولر در پژو 206 معمولاً در جعبه فیوز داخل محفظه موتور قرار دارد. جعبه فیوز موتور در سمت چپ و نزدیک باتری نصب شده است. رلههای مختلفی در این جعبه وجود دارند که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند. برای شناسایی رله کمپرسور کولر مراحل زیر را دنبال کنید:
مراحل شناسایی رله کمپرسور کولر:
باز کردن جعبه فیوز:
ابتدا درب جعبه فیوز را باز کنید. معمولاً روی درب جعبه فیوز، یک دیاگرام یا برچسب قرار دارد که جایگاه هر فیوز و رله را نشان میدهد.
شناسایی رله کولر:
رله کمپرسور کولر معمولاً با عنوان A/C Compressor Relay یا A/C Clutch Relay مشخص میشود. در برخی مدلهای پژو 206، ممکن است شماره یا کد خاصی مانند R3 یا R5 به آن اختصاص داده شده باشد.
بررسی ظاهری:
رلهها بهصورت مکعبی هستند و رنگ آنها ممکن است متفاوت باشد. در صورت شک، میتوانید از دفترچه راهنمای خودرو برای شناسایی دقیقتر استفاده کنید.
نکات خرید کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2
توجه به برند: برندهای معتبر مانند VALEO، SANDEN و BEHR از کیفیت بالایی برخوردارند.
اطمینان از اصالت قطعه: خرید از فروشگاههای معتبر یا نمایندگیهای رسمی پیشنهاد میشود.
گارانتی و خدمات پس از فروش: انتخاب کمپرسوری با گارانتی معتبر، اطمینان خاطر بیشتری به همراه دارد.
قیمت مناسب: در حالی که قطعات اصل معمولاً گرانتر هستند، اما کیفیت و عمر طولانیتری دارند.
جمعبندی
کمپرسور کولر پژو 206 تیپ 2 با وجود طراحی نسبتاً ساده، نقش بسیار مهمی در راحتی سرنشینان دارد. با نگهداری صحیح و رفع بهموقع مشکلات، میتوان از عملکرد بهینه این سیستم برای مدت طولانی بهرهمند شد. خرید قطعات اصلی و باکیفیت نیز تضمینی برای جلوگیری از هزینههای اضافی در آینده خواهد بود.